Hat Sanatı Yazı Çeşitleri (devam)

Rik'a =Tevkî'nin kurallarına bağlı olup onun nesih gibi küçük yazılan Sözlükte küçük sayfa ve mektu anlamına gelen rik'a vakıf işlerinden başka Kur'an-ı Kerim'in sonunda dua sayfasında yani
hattatın kendi adını andığı ve eseri yazdığı yeri, tarihi ve Allah a duasını bildiren bir veya iki sayfalık yerinde çoklukla kullanılmıştır.
Ta'lik =Tevkî hattının 14 asırda İran da kazandığı değişiklikle ortaya çıkmış olup daha çok resmi yazışmalarda kullanılmıştır. Ta'lik asma, asılma anlamına gelmektedir Bu adı almasının sebebi harflerin birbirine asılmış gibi bir manzara arz etmesinden ileri gelmektedir. Ta'lik yazı her şeyden önce harf şekillerinin oranlığı ve çizgilerinin musikisi ile dikkati çeker Ta'lik yazıda üslup vardır. İran Ta'lik üslubu ve Osmanlı Ta'lik üslubu ayrıdır. Anadolu da hattatlar 14 yüzyıla kadar İran üslubunun etkisinde kaldı.


Divani =İran’da resmi yazışmalarda kullanılan ta’lik hattı 15. yüzyılda Osmanlılara Akkoyunlular yoluyla gelmiş ve kısa zamanda büyük değişikliğe uğrayarak Dîvân ı Hümâyun’daki resmi yazışmalar için kullanılmaya başlanmıştır. Bu sebeple divanî adını almıştır. Celî divanî devletin üst seviyedeki yazışmalarında kullanılmıştır.
Müsenna =Levha ve kitabelerde kullanılan bu yazı, Sülüs ile Celi'nin karşılıklı olarak çift yazılan şeklidir. 

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hat Sanatı'nın Tarihçesi

Hat Sanatına Dair